lördag 28 september 2019

hösterkännande och äppelkaka


Nu går det inte att låtsas att det fortfarande är sommar längre. Kupévärmaren i bilen är inkopplad på morgnarna, som har varit frostiga några dagar nu. Luftvärmepumpen i huset är igång och det är härligt att plocka fram sjalar och filten i soffan. Men det är fortfarande mycket att ta rätt på i trädgården. Sen blir det ju löven också...


Vi har mycket björkar här och dessa löv är små och jobbiga att få bort, men det är väl bra som gödning att låta lite vara kvar i rabatterna. Fast jag gillar ju att det är renkrattat, ser snyggt ut... ;)


Äppelkakornas tid är en härlig tid, och nu har jag fått BÄSTA receptet från mamma! Enkelt och snabbt är min melodi.

ÄPPELKAKA
ugn 200 grader

125 gr smör smältes i kastrull (svalna lite)
3 dl socker
3 ägg
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
---------------------------------------
Alla ingredienser direkt i det smälta smöret i kastrullen!
Tryck ner ett smörpapper i en 1,5 liters form
I med smeten!
Lägg i äppelklyftor och strö kanel över
Grädda i ca 40 min (prova med sticka)
Lyft ur kakan genom att grabba tag i smörpapperet!
Ställ in formen i skåpet igen, helt ren och fin!

Sikta florsocker över den kalla kakan och njut till kaffet!
Det kan inte bli bättre!

Trevlig helg!
torpmormor



1 kommentar:

  1. Ja, nu är hösten ett faktum, sen kan man ju alltid hoppas på några brittsommardagar i oktober, vem vet!
    Vilken finn höstgrupp du har gjort!
    Ja, varje årstid har ju sin tjusning och det är alltid skönt att gosa in sej i plädar och m.m. nu. Att känna hösten och njuta av alla färger.
    Trädgårdsstädningen pågår nog här ända tills snön kommer.
    Vilken supersmarrig äppelkaka - tack för receptet! Den ska jag absolut prova!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad att Du tar Dej tid att lämna en liten kommentar!!