söndag 6 oktober 2019

paprika, granris och vildsvin



Idag blev det lite plock i trädgården igen. Det tar tid att få undan alla pelargoner och sådant som ska få övervintra i källaren. Hittade en liten frösådd pensee som jag inte hade hjärta att slänga, så den får väl samsas med den köldtåliga murgrönan ett tag innan frosten tar den.

Plockade lite mossa och några smågranar i skogen här bakom huset och fick då med egna ögon se att det finns vildsvin här i närheten... Det var väldigt bökat bland rötter och stenar inte alls långt från huset. Usch och fy så tråkigt om de skulle ge sig på trädgården och gräsmattan. Håller tummar och tår att de stannar i skogen! 


Jag pillade ner frön från en vanlig spetspaprika köpt på coop, och jösses vilken skörd det blev! Jag har plockat av och låter dom sakta mogna nere i källaren. Det fungerar riktigt bra, de mognar fint och är härligt söta och krispiga. Men jag ska helt klart inte så lika mycket nästa år... ;)

Allt gott!
torpmormor

2 kommentarer:

  1. Vilken paprika du har fått! Det är så man ska göra alltså - ta frön från en köpepaprika! Det måste jag prova.
    Jag gjorde förresten din äppelkaka i helgen - den blev jättegod! Tusen tack för receptet!
    Vildsvin är verkligen inte kul! Hoppas att du slipper dem i trädgården!
    Vilket fint arrangemang du har gjort och tänk, att penséerna blommar om!
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jag gick ut i skogen igår för att ta hem lite mossa men korgen blev full av kantareller i stället och jag blev så uppspelt så mossan glömde jag plocka!

    Fy, för otäcka grisar, hoppas de går åt ett annat håll. Men, vilka härliga paprikor!

    Oktoberkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir så glad att Du tar Dej tid att lämna en liten kommentar!!