fredag 26 augusti 2011

nytt i bokhyllan

Jag har ätit enligt LCHF- metoden i ca 2,5 månader nu. Jag mår bra, är sällan hungrig men min viktminskning är väl kanske två kilo på denna tid. Lite lite tycker jag, man hör ju hur folk rasar i vikt. Men frågan är: Hur åt dessa personer tidigare? Käkade man snabbmat, godis och fikabröd var och varannan dag tidigare så är det ju självklart att det blir resultat med LCHF-köret. Jag måste citera det som Anna Hallén skriver i boken, ty dessa rader ger mig tröst:

Trivselkilon - kroppens normala vikt?

Trivselkilon, kan det i själva verket vara kvinnokroppens normala vikt? Kan det vara så att dessa 2-4 kilon som i stort sett alla kämpar med ska vara där? Att kvinnokroppen strävar efter att ha dessa reserver som ett självklart naturligt tillstånd?
   Är det så, skapar vi vår egen bantningsfälla genom att gå emot kroppens genetiska självklarhet. Vi rubbar hela tiden kroppens strävan efter balans. Visst kan man svälta sig ner de sista kilona, men så fort du slappnar av är de tillbaka, ofta tillsammans med en känsla av hopplöshet.
   Jag har själv valt att stanna i vikt där kroppen stannade mej. Det gör att jag är mycket viktstabil. Men visst har jag några "trivselkilon" kvar. Det är bara det att min kropp inte vet om det, för den har inte läst veckotidningarna och vet inte ett dugg om hur modet anser att den borde se ut. Min kropp har bestämt sig att med stabil vikt må sitt absolut bästa. 

Fotnot: LCHF är en förkortning av: Low Carb High Fat, som betyder att minska kolhydraterna och öka vårt fettintag i kosten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad att Du tar Dej tid att lämna en liten kommentar!!